מאמרים

גיוס המונים (Crowdfunding) - איך זה עובד ומה חשוב לדעת?

גיוס המונים (Crowdfunding) – איך זה עובד ומה חשוב לדעת?

גיוס המונים – הדרך שלך להשיג הון לסטארטאפ שלך, מבלי לערב משקיע חיצוני.

תהליך פיתוח המוצר מתחיל בנביטת הרעיון, אולם מהר מאוד אנו נתקלים בחומה הבצורה שהיא שאלת המימון וההשקעה. לא כולם יכולים להשקיע את כספם וחסכונותיהם בפיתוח מוצר שדורש, לצד ההשקעה הכספית הישירה, גם זמן ומאמץ שאינם תמיד בהישג יד.

לא כולם הם גם בעלי יכולת מרשימה לגיוס מהיר של כספים בעזרת אפיקי המימון הסטנדרטיים, כדוגמת בנקים וקרנות הון סיכון, בעלי המסננות הקפדניות.

אז מה עושים?!

בעקבות כך, התפתחה בשנים האחרונות אופציית גיוס (מימון) ההמונים שצוברת פופולריות גואה. אולם גיוס המונים הוא לא בהכרח פתרון מהיר וקל בשיטת "שגר ושכח". יש כמה וכמה דברים שחשוב לדעת לפני שמתחילים.

החלטנו לשתף אתכם את העקרונות החשובים שמאחורי התהליך, המבוססים על פרויקטים מוצלחים שפותחו באינטוויז'ן וגייסו כסף בשיטה זו (מעל 500K דולר ליתר דיוק).

מה זה גיוס המונים?

גיוס המונים, או מימון המון, נקרא באנגלית Crowdfunding. שיטת המימון פשוטה למדי, ומתבססת על האפשרות לגייס תמיכה כספית עבור הפרויקט שלנו ממספר רב מאוד של אנשים, כך שסכום גדול שמתחלק על המון אנשים, מהווה סכום אפשרי עבור כל אחד.

מגייס הכספים פונה אל קהל המשתמשים הפוטנציאליים ומבקש תמיכה מראש במיזם, בין אם לשם התמיכה ובין אם בצורת רכישה מקדמית של המוצר.

במקרים רבים נהוג לקבוע מדרגות קבועות של סכומים לתמיכה, כאשר בעבור כל מדרגה ניתנת תמורה שונה בהתאם לסכום שנתן התומך.

כך נוצר גיוון בתמהיל התומכים, ולמעשה מתאפשר לכל אדם מן השורה לתמוך במיזם.

באופן בסיסי, הקמפיין דורש העלאת סרטון, או כל דרך פנייה אחרת, המאפשרת להציג את המוצר לקהל התומכים הפוטנציאליים, קביעת סכום הגיוס הנדרש וקביעת יעדים לקמפיין.

מתכוונים לפתח מוצר? כדאי להכיר 5 טעויות נפוצות בתהליך פיתוח ותכנון מכני >>

פלטפורמות מובילות לגיוס ההמונים בארץ ובעולם

בשל המורכבות של התהליך, קל יותר למעוניינים להשתמש, כמובן, באחת מבין הפלטפורמות המובילות ברשת האינטרנט המתמחות בתחום.

אלו אתרים שהוקמו במיוחד על מנת לאפשר לקיים את אפשרות המימון הזאת.

הפלטפורמות הגדולות בעולם הן:

לצדן של שתי החברות הגדולות הללו, מתקיימות גם פלטפורמות ישראליות הפונות אל הקהל דובר העברית. בין האתרים המובילים בארץ ניתן למנות את:

איך שיטת גיוס ההמונים עובדת בדיוק?

היזמים יקבלו את הסכום אותו גייסו אך ורק אם הגיעו בתום הקמפיין לסכום היעד שקבעו מראש

כל הפלטפורמות כולן מציעות בראש ובראשונה את מודל הגיוס שניתן לתאר במילים: "הכל או כלום". בעת יצירת עמוד הקמפיין, נדרשים היזמים לקבוע סכום יעד לגיוס, את מדרגות התמיכה המבוקשות ואת התמורות עבורן, וכמובן – את תאריך סיום הקמפיין.

היזמים יקבלו את הסכום אותו גייסו אך ורק אם הגיעו בתום הקמפיין לסכום היעד שקבעו מראש (וגם את העודפים כמובן, אם ישנם). כלומר, במידה ולאחר שחלף תאריך הסיום לא נצבר הסכום המבוקש, לא יחויבו התומכים כלל על הסכום אותו נתנו למימון הפרויקט, והכל שב לקדמותו כלא היה.

לצד זאת, באתרים אינדיגוגו הבינלאומי, מימונה וג'אמפסטארטר המקומיים, אפשר לבחור גם במסלול גמיש יותר, במסגרתו היזמים יקבלו לידיהם כל סכום שיצליחו לגייס עד תאריך היעד.

רוצים להתייעץ? לצאת לדרך? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אז מה הכי חשוב לדעת לפני שמתחילים ובמהלך הקמפיין?

לבחור את הפלטפורמה המתאימה

עלינו לבחור פלטפורמה המתאימה לסוג המיזם שלנו, למשל בעלת התמקדות במוצרים טכנולוגיים, ושקהל היעד שלה מתאים לכך גם כן. אם אנו מנסים לשווק מוצר טכנולוגי עדיף שלא להשקיע מאמצים דווקא בפלטפורמה שהוקמה לטובת פרויקטים אמנותיים. בנוסף, יש להקפיד ולבדוק מהן דרישות הבסיס של כל פלטפורמה, ולהיערך בהתאם. למשל, קיקסטארטר דורשת שהיזמים המתארחים באתר יהיו בעלי אזרחות אמריקאית. גם סוגי מסלולי הגיוס המוצעים הם שיקול אפשרי.

להציג מודל אבטיפוס שמראה את פעולת המוצר

בניית אבטיפוס זהו אחד החלקים החשובים ביותר כאשר בונים קמפיין מימון עבור מוצר פיזי מעוצב. הפלטפורמות לא מאפשרות להעלות הדמיה בלבד של המוצר, ועל היזמים להראות לפחות הוכחת היתכנות עבור המוצר המתוכנן.

למעשה, עליכם לשכנע מאות ואלפי משקיעים אפשריים שכדאי להם להשקיע במוצר שלכם, שהוא מסוגל לעבוד, ושהם רוצים אחד כזה. לכן, מוטב גם להציג בסרטון ההצגה את המוצר כשהוא מעוצב.

לא תמיד ניתן לפתח בזמן קצר אבטיפוס שגם עובד וגם מעוצב לעילא, ובמקרים כאלה כדאי להעדיף אבטיפוס מתפקד לצד הצגת החזון העיצובי עבור המוצר המוגמר.

למראה ולפונקציונליות של המוצר אין תחליף בשכנוע התומכים הפוטנציאליים לרכוש את המוצר מראש.

אבטיפוס למימון המונים
דוגמא לאבטיפוס שפותח באינטוויז'ן עבור חברת Fugu ובזכותו גויסו מעל $500K

סרטון הצגת המוצר

הסרטון בו יוצג אב הטיפוס של המוצר הוא חלון הראווה של הקמפיין, ולרוב הוא החלק הראשון בקמפיין אליו ייחשפו התומכים הפוטנציאליים. על כן חשוב שייראה מקצועי וברור, ולא מאולתר. כדאי לפנות לחברה המתמחה בהפקת סרטונים לקבלת רושם טוב במיוחד.

שיווק ויחסי ציבור

העלאת הקמפיין ופתיחתו לקהל הרחב היא לא הצעד האחרון בסיפור. על מנת להצליח לגייס את הכסף נדרש תפעול יחצ"ני שוטף על מנת שהמיזם יוכל להגיע לקהל היעד שלו, למשוך תומכים פוטנציאליים מרחבי רשת האינטרנט וליצור את הבאזז סביבו.

כל אלו לא מבטיחים הצלחה, אבל הם צעד הכרחי בדרך אליה. בנוסף, חשוב לשמור על קשר שוטף עם התומכים בפרויקט, לענות על שאלות המתעניינים, ובקיצור לתחזק את הקמפיין מסביב לשעון. גם לשם כך עדיף לפנות לחברה המתמחה בניהול קמפיינים מסוג זה.

סיכום ועצה נבונה

גיוס המונים זו דרך מצוינת לגיוס כספים ומיועדת ליזמים עם רעיונות חדשניים ואפילו לחברות שמעוניינות לבדוק איך השוק מגיב למוצר.

יזם, שלא ידע איך להוביל את הרעיון למימוש, יכול בדרך זו לגייס כסף ולהגשים חלום.

לא סתם השוק של מימון ההמונים נאמד כבר במיליארדים וגדל בכל שנה בעשרות אחוזים.

עם זאת, חשוב להבין שקמפיין כזה דורש הכנה ומחשבה מראש.

חשוב לשים לב לנקודות אלו, ולא מזיק ואף רצוי להיעזר בשירותיהם של חברות מקצועיות שילוו את הקמפיין מתחילת הפיתוח וייצור האב טיפוס הראשון להצגה, דרך הקמפיין וגיוס הכספים ועד לייצורו ואספקתו לרוכשים.

 

רוצה להתקדם עם גיוס כסף בשיטת גיוס המונים?
חברת אינטומרקט, בבעלות ושיתוף הפעולה של אינטוויז'ן, הינה חברה מקצועית שיכולה לקחת אותך אל הגשמת החלום!
לפרטים נוספים>>

מאמרים קשורים