מאמרים

חשיבותה של תוכנית עסקית טובה

חשיבותה של תוכנית עסקית טובה

יזמים שיש להם רעיון מוצלח ומבקשים להפוך אותו לפרוייקט פעיל שיוביל בסופו של דבר לשיווקו להמונים, צפויים לעבור תהליך המורכב משלבים רבים, ביניהם פיתוח אב טיפוס, רישום פטנט ועוד.

אחד מן השלבים הללו, שחשיבותו מכרעת לגבי כלל התהליך ובמיוחד בשלב של גיוס ההון ממשקיעים, הוא בנייתה של תוכנית עסקית מוצלחת.

תוכנית עסקית היא מסמך ניהולי שמטרתו לשרטט את הדרך מנקודת ההתחלה ועד לסופה, והוא מוצג בדרך כלל בפני מנהלים, יזמים וכאמור, משקיעים.

מעוניינים בייעוץ או בהתחלת פרויקט? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

על מנת להכין תוכנית עסקית טובה מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מנוסים, אולם באופן כללי היא אמורה לכלול בין היתר את הנושאים הבאים:

  • מהו המוצר שעליו מדובר, כולל ניתוח ואפיון, הקונספט, תיק המוצר וכדומה. בפרק זה יש לפרט את היתרונות היחסיים של המוצר מול מתחריו, דרכי הייצור, השימוש בחומרי הגלם ומיצובו ביחס לשוק.
  • סקירת השוק בהווה, היקף הפעילות בתחום, מגמות קיימות, תת ענפים ונתח שוק משוער. פרק זה חשוב באופן מיוחד עבור היזמים, בעלי העסק העתידי, שכל ככל שסקירת השוק תהיה מעמיקה יותר כך יתברר מצבם מבחינת מתחרים, סיכונים, הזדמנויות וכדומה.
  • מהו המודל העסקי שעל פיו העסק העתידי אמור לפעול, כולל מודל מכירות, מודל תמחור ומודל רווח.
  • מהם ערוצי השיווק והפרסום בהם יפעל העסק, לאור מחקר מעמיק אודות האפשרויות השונות, העלויות הכרוכות בכל ערוץ ורמת האפקטיביות שלו בהתאם לענף בו מדובר.
  • האם קיימים קשרים שיכולים לסייע לעסק בהמשך הדרך, כגון שותפים אסטרטגיים או חברות קשורות וכדומה.
  • פרק פיננסי בו ידובר על תוכנית ההשקעות, עלויות קבועות ומשתנות, צפי לקצב מכירות או גיוס לקוחות, תחזיות הכנסות, תחזיות רווחים והפסדים וכל דו"ח פיננסי רלוונטי אחר שקשור למוצר ולתחום בו פועל העסק.
  • כיצד שינויים שונים עשויים להשפיע על העסק? האם ניתן לייעל את שיטות הייצור, האם הורדה במחיר המכירה לצרכן מסיבה כלשהי עדיין תשאיר רווח לעסק, ומכאן גם למשקיעים?
  • האם קיים אופק להתרחבות או המשך פיתוח בעתיד, שיאפשר לעסק להציע בהמשך מוצרים נוספים או שירותים פוטנציאליים משלימים. בחלק זה ניתן לפרט אודות התפתחויות טכנולוגיות עתידיות, להעלות רעיונות למוצרים ושירותים ולהציב יעדים לטווח הרחוק.

לסיכום, תוכנית עסקית היא חיונית לתהליך הייצור והפיתוח של כל עסק, קיים או חדש, ובפרט בתהליך פיתוח מוצר בתחומי המכניקה, אלקטרו-מכניקה, אלקטרוניקה וכדומה. ככל שתקדימו לבצע את המחקרים הנדרשים על מנת ליצור אותה, כך תקבלו תמונה טובה יותר של הדרך בה אתם עומדים ללכת ויקל עליכם לצרף אליכם שותפים לדרך.

מאמרים קשורים