מאמרים

תכנית תנופה של המדען הראשי

תכנית תנופה של המדען הראשי

כפי שאתם ודאי יודעים, אחד השלבים הראשוניים והמרכזיים בהפיכת רעיון למיזם, הוא כמובן השגת המימון עבורו. ליזמים רבים אין את האמצעים לדאוג למימון בעצמם, והם נדרשים למצוא פתרונות אחרים. למרבה המזל, דווקא בתחום הטכנולוגי באה לעזרתם תוכנית "תנופה" של המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה.

תכנית זו, כשמה כן היא, ומטרתה לתת את "התנופה" הדרושה לטובת הוצאת רעיון טכנולוגי חדשני מן הכוח אל הפועל, ועל כן היא מתמקדת ממש בתחילת הדרך. ננסה במאמר זה לענות על השאלות החשובות בנוגע למענק יחודי זה.

מעוניינים בייעוץ או בהתחלת פרויקט? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מהי תוכנית "תנופה"?

תוכנית "תנופה" של משרד הכלכלה והתעשייה, הינה יחודית בנוף המענקים הממשלתיים, ובעלת יתרונות רבים ליזמים מתחילים. זהו למעשה המענק הממשלתי היחידי שניתן עוד בשלב המכונה "פרה-סיד", כלומר עוד לפני קבלת מימון ראשוני עבור הפרויקט.

מענק תנופה, אם כך, נועד לסייע לממציאים ולעודד יזמות טכנולוגית בישראל, ומוענק לחברות בראשית דרכן וליזמים טכנולוגיים מתחילים.

המענק הניתן במסגרת התוכנית מאפשר קבלת מימון בשיעור של עד 85% מגובה התקציב המאושר, ובכל מקרה עד תקרה של 200 אלף ₪. סכום זה ניתן לטובת הפעולות הראשוניות שכל פרויקט טכנולוגי זקוק להן:

חשוב להדגיש שעל פי תנאי התוכנית, אין להשתמש במענק להוצאות שכר או להוצאות מנהליות.

מי הם הזכאים להגיש בקשה בשביל מענק תנופה?

יזמים פרטיים (יחידים או בקבוצות) מעל גיל 18 המתגוררים דרך קבע בישראל, כמו גם חברות חדשות הרשומות בארץ, שהוקמו במיוחד לטובת המיזם המדובר ואין להן עדיין מכירות או השקעה משמעותית אחרת.

התוכנית מאפשרת גם ליזמים פרטיים להגיש בקשה למענק, אינה דורשת שהיזם יעזוב את מקום עבודתו, ואף פתוחה למגוון רחב של תחומי תעשייה – גם כאלו שקרנות הון סיכון רבות אינן עוסקות בהם.

איך ניגשים לתכנית?

להגשת הבקשה נדרשים מספר שלבים. אם אתם או החברה שלכם עונים על התנאים, ניתן להגיש טופס בקשה באמצעות הדואר האלקטרוני. טופס זה יכלול את הפרטים הבאים:

  • פרטי המגישים
  • בחירת הסיוע המבוקש ופרטים ראשוניים על המיזם
  • התוכנית העסקית, הטכנולוגית והשיווקית

כלומר, כבר בעת בקשת המענק על היזמים לקבוע כיצד ירצו להשתמש בכספי המענק. כמו כן, ובין היתר, עליהם לפרט על איזה צורך עונה המוצר, אילו פתרונות אחרים קיימים בשוק ומהי ייחודיות המוצר. עליהם לדאוג שהפיתוח אינו מפר קניין רוחני של אחרים, ולהבהיר מה יהיה מודל הבעלות על הקניין הרוחני.

בטופס הבקשה יש לסקור גם את השוק הרלוונטי, הלקוחות הפוטנציאליים והעלויות הצפויות, וכן לפרט תכנית עבודה לשלב הראשון של המיזם.

לאחר ניפוי ראשוני של הבקשות האלקטרוניות, יתבקשו הממשיכים לשלוח את הטופס גם בדואר, מודפס אך לא כרוך, וחתום בידי כל היזמים/ בעלי המניות. לטופס יצורפו קורות חייהם של כל חברי קבוצת היזמים או בעלי המניות, ומסמכים נוספים בהתאם לדרישות התוכנית (פירוט מלא מופיע באתר "תנופה").

מתי מקבלים תשובה?

הבקשה נידונה בוועדת "תנופה" בתוך 90 יום מיום קבלת כל המסמכים הדרושים, אם כי ייתכן מצב בו נמנע מן הוועדה לדון בבקשה בפרק הזמן הזה. חשוב לציין כי גם במקרה בו נדחתה הבקשה בראשונה, ניתן לבקש דיון חוזר בעניינה בתוך 45 יום מתאריך משלוח הודעת הדחייה. בקשה זו כרוכה בתשלום של 1000 ₪.

במידה והבקשה אושרה, יוזמנו המבקשים לחתום על כתב התחייבות במשרדי התוכנית. לאחר מכן על המבקשים להתחיל בניצול המענק בתוך שלושה חודשים ממועד קבלת החלטת הוועדה, תוך משלוח חשבוניות המס הרלוונטיות למנהלת תכנית "תנופה".

את המענק כולו יש לנצל תוך שנה מיום האישור, כאשר במקרים מיוחדים רשאית הוועדה לאשר שנה נוספת.

הבקשה אושרה! – אז מה עושים עכשיו?

מה קורה לאחר שמתקבל המענק? כפי שציינו, המענק ניתן בראש ובראשונה לטובת הוכחת ההיתכנות העסקית והכלכלית של המיזם, ובעיקר על מנת לבנות אב-טיפוס מתפקד של המוצר המתוכנן. עכשיו עם התקציב הראשוני יכול להתחיל הפיתוח המשמעותי, ולהתקדם לעבר אב הטיפוס. כזכור, זוהי המטרה העיקרית של התכנית, וגם מבחינת הפרויקט, קיומו של אב טיפוס מתפקד, שלא לומר מעוצב, הוא צעד משמעותי מאד קדימה – במיוחד לקראת שלבי גיוס המימון הבאים.

כאן, תכנון הפיתוח הופך להיות קריטי מאוד לתהליך, מאחר שיש להתאים את כולו לתזרים המזומנים ולתקציב שמאפשרת "תנופה". מסיבה זו, עדיף אולי להתמקד בפיתוח ליבת המוצר, לתעדף נכון, ולנצל את התקציב בצורה שתאפשר להוציא מתוכו את המקסימום ולהגיע לנקודה הטובה ביותר האפשרית באמצעותו. תכנית עסקית טובה יכולה לעזור מאד בשלב זה.

מאחר שקיימות התוויות קבועות וברורות כל כך לשימושים האפשריים בכספי המענק, עזרתה של חברה מקצועית המכירה את התהליך היא הכרחית ויכולה למנוע מצב עגום, בו כספי המענק יורדים לטמיון והיזמים נותרים ללא אב-טיפוס כלל. יעוץ מקצועים יוכל לסייע ליזמים להשתמש בכספי המענק בצורה "התפורה" במיוחד לצרכי הפיתוח ויצירת אב הטיפוס.

לסיכום

מענק תנופה הוא אחד המענקים הייחודיים שיכולים לקבל יזמים בתחום הטכנולוגי מן המדינה. הוא מאפשר גם ליזמים חדשים בתחום לעשות את הצעד ההכרחי הראשון, בדרך ליישום הרעיון שלהם מבחינה טכנולוגית ועסקית. יחד עם זאת, נדרשת התאמה ראויה של תהליך בניית אב הטיפוס לדרישות המענק, דבר הדורש מקצועיות והיכרות מעמיקה עם כלל תנאי התוכנית. חשוב לזכור כי בקשת המענק וקבלתו הן רק אמצעי על מנת שבסופו של תהליך ימצא הפרויקט בנקודה הטובה ביותר לקראת המשך פיתוחו.

באינטוויז'ן, יש לנו ניסיון רב בפיתוח מיזמים שקיבלו תקציב תנופה. ניסיון בניהול נכון של התקציב והגעה לתוצרים מקסימאליים מול התקציב הנתון. המטרה בפרויקטים מבוססי תנופה היא להגיע לאב טיפוס עובד שאפשר למנף אותו להמשך הדרך, בין אם בגיוס משקיעים, ביצוע אקזיט, בהובלה לייצור ושיווק או המשך פיתוח.

מאמרים קשורים